Ve dnech 10. 2. až 14. 2. 2025 proběhne v naší školní jídelně akce pod názvem Stop plýtvání jídlem. S nápadem přišli žáci, kteří se v rámci své odpolední výuky účastní programu Škola pro udržitelný život s podtitulem Klima. Akce je realizována ve spolupráci s paní vedoucí naší školní jídelny.
Návštěva IQLANDIE
V pátek 24. ledna se skupina šikovných prvostupňových žáků naší školy zúčastnila programu Malý chemik, kde si děti vyzkoušely svou laboratorní zručnost a znalosti z předmětu, který ve škole ještě nemají. V úterý 28. ledna se obdobného programu s názvem Věřte - nevěřte ovšem s tématikou bádání napříč fyzikou zúčastnili druhostupňoví žáci.
Oběma skupinám se programy velmi líbily a měly radost z možnosti samy si prohlédnout celou expozici IQLANDIE. Instruktoři z IQLANDIE děti chválili za šikovnost a dobrou orientaci v problematice. Akce se vydařily.
33
Laboratorní práce v 6.A, 6.B
V pátek 24.1.2025 měli žáci šestého ročníku (6.A, 6.B) hodinu laboratorní práce, která byla nejen poučná, ale také zábavná. Tématem byly kvasinky a jejich schopnost přeměňovat glukózu na ethanol a oxid uhličitý.
Na začátku žáci aktivovali kvasinky smícháním s roztokem cukru a teplou vodou. Po chvíli sledovali, jak vznikající oxid uhličitý postupně nafukuje balónky, které byly připevněny na hrdla lahví. Tento jednoduchý pokus ukázal, jak kvasinky přeměňují cukr na jiné látky prostřednictvím fermentace.
V další části laboratorní práce se žáci podívali na kvasinky zblízka pomocí mikroskopu. Mohli tak pozorovat drobné buňky, které jsou okem neviditelné, ale mají velký význam v přírodě i v každodenním životě člověka.
Celá hodina byla doplněna diskuzí o tom, kde se kvasinky využívají – například při pečení, výrobě piva či vína. Žáci si díky tomu mohli lépe představit propojení vědy s praxí.
Mladý vynálezce
V prvním lednovém týdnu proběhl na naší škole program Mladý vynálezce. Zúčastnilo se ho 23 dětí ze 4. až 9. ročníků.
První a druhý den se děti učily odhalovat výhody a nevýhody věcí kolem sebe, zkoumat je a přinést vlastní nápady na zlepšení, své myšlenky zaznamenávaly do pracovních deníků, seznámily se také s velkými vynálezci a jejich vynálezy. Třetí den akce každý z žáků představil svůj originální nápad.
Vznikly zajímavé návrhy ( skládací lahev na pití, krytý půllitr, pomocník pro vystupování z auta – otočná sedačka, chytrý odpadkový koš a další), děti nakonec vybraly 6 nápadů, které ve skupinách realizovaly.
Poslední dva dny programu žáci vytvářeli funkční model, k němu plakát a prezentaci. Prezentace proběhla poslední den akce v hudebně při tzv. „Tržišti nápadů“ před žáky pátých tříd, učitelek a vedením školy, kteří mohli „vynálezcům“ klást dotazy.Nejlepší prezentaci nápadu předvedl tým Elly Charvátové, Vojty Jiráska, Honzy Zástěry a Doroty Šlechtové s názvem Škola v kapse – inovativní taška do školy. Cenu za nejlepší plakát získala Kateřina Vašková a Matyáš Zindulka s nápadem náhradní podrážky na boty, která by se dala měnit pomocí uchycení magnetů. A konečně nejlepším nápadem byl vyhodnocen solární deštník, který by sloužil jako deštník, slunečník i nabíječka mobilu pomocí solární energie. Autorem nápadu byla Gábina Lukešová a prototyp vytvořila ve spolupráci s Julií Rapprichovou, Nathanem Dorowem a Kateřinou Slavíkovou. Účastníci akce byli oceněni diplomy a sladkostmi.
Program inovativním způsobem vede zúčastněné žáky k tvůrčímu myšlení, odhalení problémů ze života a týmové práci nad problémy. Vybraní účastníci si vyzkoušeli svou technickou tvořivost, sestavení plánu k vývoji vlastního nápadu, jeho uskutečnění a také šikovnost svůj nápad prezentovat. Pracovali společně v malém týmu, kde každý člen týmu přispívá speciálními zkušenostmi.Byla to příležitost, jak nastartovat motivaci k posílení sebevědomí a zvládnutí aktivit při řešení technických problémů. Nejdůležitějším výsledkem programu však je možnost odhalit technické talenty, kteří by se jinak „nenarodily“. To jsou většinou děti, které se v normálním vzdělávacím programu neprojevují a teprve při tvorbě nápadu ukáží svůj talent a stanou se vůdci týmů, se kterými dotahují nápad do modelu a k prezentaci.
10
Celoškolní projektový den v předvánočním čase
Na Základní škole Aloisina výšina v Liberci proběhl dne 13. prosince 2024 celoškolní projektový den věnovaný tématu Vánoc, a to konkrétně slavení Vánoc v různých zemí světa.
Smyslem celého dne bylo vedle zkoumání zvyků jednotlivých zemí především propojení žáků napříč celou školou. Každý přispěl v rámci své třídy, ale i celé školy tak, jak uměl. Společně se podařilo vytvořit atmosféru spolupráce a kreativity. Jedna škola – jedno téma – jeden tým.
Na naší škole se rozvoji měkkých dovedností, do nichž právě práce v týmu patří, systematicky věnujeme. Žáci se učí dovednostem jako je schopnost naslouchat, prezentační dovednosti, schopnost řešit problémy, kreativní myšlení, pozitivní nastavení, cílevědomost, … lépe porozumět, zlepšovat je a uplatňovat je v různých
situacích. Vsázíme na jednoduchost, přehlednost a možnost propojení s reálnými aktivitami, jako byl právě náš projektový den.Během celého dne žáci objevovali různorodé zvyky, pokrmy a zvyklosti spojené s oslavou Vánoc ve vybrané zemi. Na základě získaných informací vytvořila každá třída vizuálně poutavý plakát plný zajímavých informací. Celý projektový den vyvrcholil hlasováním, ve kterém žáci i učitelé vybírali tři nejzdařilejší plakáty. Tento
způsob motivace podpořil nejen spolupráci v rámci týmů, ale i zdravou soutěživost mezi třídami.Projekt "Vánoce ve světě" nebyl jen zábavným způsobem, jak oslavit advent, ale i praktickou ukázkou toho, jak může efektivní práce v týmu obohatit žáky o nové zkušenosti a dovednosti.
Pro naši školu pátek třináctého smolným dnem rozhodně nebyl. Právě naopak. Přinesl nejen sváteční atmosféru, ale i hlubší porozumění kulturní různorodosti a radost z objevování nových informací. Žáci si navíc vyzkoušeli, jak důležitá je spolupráce při dosahování společného cíle, a uvědomili si, že sdílené úspěchy jsou o to cennější.
84
GIVING TUESDAY
Za celou naši školu děkujeme všem, kteří přispěli malým nebo větším dárečkem do sbírky GIVING TUESDAY pro organizaci Adra. Naplnili jsme neuvěřitelných 20 velkých pytlů hraček a her a několik přepravek knih. Děkujeme za Vaši podporu, sounáležitost a také za to, že k tomu společně vedeme naše žáky.
Projektový den na "stavebce"
Postavit co nejvyšší rozhlednu, naprojektovat si dům snů nebo dokonce celé město, tak to si mohli vyzkoušet naši žáci osmých a devátých tříd. Minulý týden se totiž zúčastnili projektového dne na Stření průmyslové škole stavební Liberec.
Hned na začátku se všichni seznámili s obory, které střední škola nabízí a pak už se rozdělili do tří skupin. Vybrali si dvě aktivity, kterými během dopoledne prošli pod vedení učitelů místní školy. Při stavbě rozhledny museli nejen přemýšlet o tom, jak stavbu zajistit, aby vydržela zátěž po dobu alespoň deseti vteřin, ale zároveň měla být stavba co nejvyšší.
Urbanistická skupina zase řešila plán výstavby města, kterému vymysleli nejen název, ale i rozmístění jednotlivých budov, parků, hřišť, nemocnic nebo i kulturních památek. Všechno mělo být dobře využitelné pro zvolenou skupinu lidí, která ve městě bude žít.
Nakonec jsme zavítali do počítačové učebny. Žáci si vyzkoušeli využití virtuální reality v praxi. Za pomoci programu si naprojektovali dům i jeho okolí.
Z projektového dne děti odcházely spokojené, některé snad i naladěné k výběru střední školy, která všechny čeká.
M. Lubasová
Francouzštináři 9. tříd navštívili Francouzský institut v Praze
Francouzštináři z 9. ročníků navštívili Francouzský institut v Praze. Užili jsme si interaktivní program o francouzských impresionistech a prohlédli budovu IFP. Akce byla zajímavá a rádi bychom ve 2. pololetí stihli ještě Kino v IFP.
Vánoční jarmark
Každý druhý rok před první adventní nedělí probíhá na naší škole Vánoční jarmark, který se stal oblíbenou tradicí a přináší radost nejen dětem, rodičům, pedagogům, ale i široké veřejnosti.
Přípravy na jarmark začaly již několik týdnů předem. Žáci se společně se svými učiteli a rodiči pustili do výroby vánočních dekorací, drobných dárečků a různých pochutin.
V den konání jarmarku se škola proměnila v trh, kde si návštěvníci mohli zakoupit výrobky dětí, keramické výrobky a spoustu dobrot. Děti s rodiči mohli navštívit kreativní dílničky, ve kterých si mohli vyrobit adventní věnce, zdobené svíčky, vánoční ozdoby a další dekorace. Velmi oblíbený byl fotokoutek se spoustu vánočních rekvizit. Občerstvení nabízela vánoční kavárna.
Kde probíhal kromě občerstvení i kulturní program, kde vystoupily školní sbory Lojzík a Výšinka a za doprovodu flétnového souboru a zazpívaly několik koled. Pan ředitel slavnostně rozsvítil stromeček a vyhlásil výsledky soutěží o nejlepší vanilkové rohlíčky a výtvarné soutěže o nejkrásnější hvězdu.
Vánoční jarmark přinesl nejen mnoho radosti, ale také pocit sounáležitosti. Tato akce ukázala , jak důležité je spojení komunity a jakou sílu má tradice, která nás všechny spojuje v této adventní chvíli. Už teď se těšíme na další ročník, který určitě přinese spoustu nových zážitků a radosti.
71
Bubnovačka 2024
Naše škola se zapojila do události, kterou pořádá centrum Locika - centrum pro děti ohrožené domácím násilím pod záštitou prezidenta republiky. Akce svým hlasitým bubnováním upozorňuje na násilí v rodině, kdy bubnováním symbolicky dáváme hlas týraným dětem.
O záznam s akce se s vámi rádi podělíme.
Praha - exkurze
V rámci výuky dějepisu jsme se 25.11. vydali do Prahy. Naše exkurze začala v Židovském muzeu, které se nachází ve čtvrti Josefov. Zde se nás ujali dva lektoři, kteří pro nás měli připravený program na téma Ghetto Lodž. Ten začal společnou debatou o tom, co to je vlastně judaismus, bavili jsme se také o Židech samotných, o jejich tradicích a zvycích a o jejich osudu za druhé světové války. Pak následovala badatelská práce ve skupinách, při které jsme se z dokumentů, fotografií a vzpomínek těch, kteří přežili, seznámili s historií ghetta v Lodži a s osudy protektorátních Židů, kteří tam byli deportováni v roce 1941. V další části exkurze jsme navštívili Staronovou synagogu, kde jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací od lektorů, kteří byli našimi průvodci a kteří nám dali spoustu tipů, na co se zaměřit. V další, Pinkasově synagoze, nás překvapil pohled na stěny se jmény těch, kteří holokaust nepřežili. Zde jsme si také prohlédli vystavené obrázky dětí z Terezína. Poslední zastávkou byl Starý židovský hřbitov s obrovským počtem náhrobních kamenů.
Naše trochu pochmurné pocity jsme rozptýlili na Staroměstském náměstí, kde jsme měli krátký rozchod a každý měl možnost si koupit nějakou dobrotu.
Z této exkurze si určitě každý odnáší spoustu zážitků a nových informací.
Žáci 8. a 9. ročníků
Terezín
To, že byl Terezín postaven jako vojenská pevnost během vlády Josefa II. na konci 18. století, jsme už z hodin dějepisu věděli. Měli jsme také povědomí o tom, že za 2. sv. v. byl přeměněn na koncentrační tábor pro politické vězně a později pro Židy. Během exkurze, která se uskutečnila 25.10., jsme měli možnost vše vidět na vlastní oči. Přestože z dálky pevnost nepůsobila nijak depresivně, tak určitě depresivně působilo na každého to, co se tam za 2. sv. v. odehrávalo. Nejprve jsme navštívili Malou pevnost, kde nám pan průvodce vysvětlil, kde a jak co fungovalo, kdo zde byl vězněn a kdo naopak věznil. Prošli jsme celým městem a měli možnost vidět kasárny, hřbitov, krematorium a pozůstatky kolejí, ze kterých odjížděly transporty dál na východ do vyhlazovacích táborů. Tato exkurze vyvolala nejen hluboké emoce, ale možná probudila zájem mnoha z nás o toto historické období.
Postřehy některých z nás:
V Terezíně byli vězněni lidé, kteří nic neprovedli. Jen kvůli své víře.
Uvědomil jsem si, jak špatně na tom lidé mohou být.
Nejvíc na mě zapůsobila hromada složených kufříků v muzeu.
Nejhorší ze všeho byl pohled na obrázky, hlavně ty, které nakreslily děti.
Židovská cela (25m2), ve které bylo 70 lidí.
Nejhorší byla pro mě informace, že Terezín byl jen zastávkou před skutečným peklem.
Otřesné hygienické podmínky, zima, málo jídla, kruté zacházení ze strany dozorců,… .
Díky Terezínu jsem si uvědomila, že mám krásný život.
Terezín doporučuji navštívit každému, protože tohle se z učebnic naučit nedá.
Žáci 9. ročníků
Akordeon při výuce
Dne 21.11. naši školu navštívil muzikant Michal Mihok, který na akordeon běžně doprovází české umělce jako Kateřina Marie Tichá & Bandjeez, Nina Rosa nebo První Hoře. Představil našim dětem svůj hudební nástroj, zahrál pár písní a nakonec jsme si společně zazpívali. Děti také měly možnost se zeptat na cokoliv, co je o nástroji zajímalo. Pořídili jsme několik fotek a někteří si domů odnesli i autogram. Bylo to velmi milé setkání a těšíme se na návštěvu zase někdy v budoucnu.
Florbalový turnaj
Každý rok probíhají mezi základními školami celého okresu soutěže v různých kolektivních sportech. Dnes se na půdě ZŠ Lesní konalo základní kolo ve florbale starších žákyň. Družstvo našich 12 děvčat skončilo na pěkném druhém místě. Na postup to sice nestačilo, ale snaha a bojovnost holkám nechyběla. Většina z nich jsou již v devítce, takže to byl i jejich poslední společný turnaj. Děkujeme za úspěšnou reprezentaci školy!
Mikroskopy v praxi
V říjnu zakoupila naše škola sadu nových mikroskopů, které je možno využívat při výuce, zejména v předmětech jako přírodopis, chemie a fyzika. Mikroskopy umožňují žákům provádět praktické experimenty a pozorování, což zvyšuje jejich zájem o vědecké předměty. Mikroskopy odhalují detaily, které jsou pouhým okem neviditelné, a umožňují objevovat mikroorganismy, buňky a další struktury, což zvyšuje vědeckou zvídavost, obohacuje vzdělávací proces a pomáhá žákům lépe porozumět světu kolem nich.
Poprvé si nové mikroskopy vyzkoušeli žáci 8.B o projektovém dni, který byl v rámci přírodopisu zaměřen na pozorování kožních derivátů jako jsou vlasy, chlupy a nehty. V dalších dnech si naši šesťáci mohli ověřit teorii v praxi, když pozorovali rostlinnou buňku.
Návštěva Alliance Française
Francouzštináři 8. ročníků navštívíli Alliance Francaise v Liberci.
Francouzštináři 8. ročníků navštívili libereckou pobočku Alliance Francaise. Nejprve nás paní ředitelka A. Blechová pohostila croissanty, poté jsme si zahráli vědomostní hru ve francouzštině. Děti se dozvědeli nové informace o možnostech studia francouzštiny a o kulturních programech pořádaných AF. Pak jsme se přesunuli do Krajské vědecké knihovny, kde nám paní knihovnice představila sekci knih a učebnic FJ a shlédli jsme krátký animovaný film - samozřejmě ve francouzštině. Bylo to bezva dopoledne. À bientôt.
Vánoční jarmark
Všechny Vás srdečně zveme 30.11.2024 od 10:00 na tradiční VÁNOČNÍ JARMARK.
Volby do školské rady
Ředitel základní školy, příspěvková organizace, jejíž činnost vykonává Základní škola, Liberec, Aloisina
výšina 642, podle volebního řádu pro volby do školských rad schváleného usnesením Rady města Liberec
č. 452/2024 (dále jen „volební řád“)oznamuje
uskutečnění řádných voleb do školské rady základní školy, jejíž činnost vykonává příspěvková
organizace Základní škola, Liberec, Aloisina výšina 642
Zletilí žáci/studenti a zákonní zástupci nezletilých žáků mohou volit
dne 30. 11. 2024 od 9:00 do 11:00 hodin.Pedagogičtí pracovníci mohou volit dne 29. 11. 2024 od 8:00 do 11:00 hodin.
Školská rada je orgánem školy umožňující účast zákonných zástupců, zletilých žáků a studentů,
pedagogických pracovníků a dalších partnerů školy na správě školy. Hlavním úkolem rady je posílení
odpovědnosti vzdělávaných, resp. jejich zákonných zástupců, za práci školy a zvýšení vlivu veřejnosti na
chod a zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy.Kandidáty pro volby do rady může navrhovat každý, a to v písemné podobě na adresu Základní škola,
Liberec, Aloisina výšina 642, 460 15, Liberec 15 ve lhůtě do 14. 11. 2024. Na návrhy podané po této lhůtě
nebude brán zřetel.
Návrh musí obsahovat
a) název školy,
b) jméno, příjmení a adresu trvalého pobytu navrhovatele,
c) u kandidátů z řad pedagogů: jméno a příjmení
d) u kandidátů z řad zákonných zástupců nezletilých žáků, zletilých žáků a studentů: jméno, příp.
jména a příjmení kandidátů, datum narození a adresu trvalého bydliště,
e) podpis navrhovatele.
K návrhu musí být přiloženo vlastnoručně podepsané prohlášení kandidáta, že souhlasí se svou
kandidaturou, že mu nejsou známy překážky volitelnosti ve smyslu volebního řádu, popřípadě tyto
překážky pominou ke dni voleb.Rozhodnutí ředitele školy o odmítnutí návrhu a seznam kandidátů budou vyvěšeny od 15. 11. 2024 v místě
obvyklém pro vyhlašování jiných důležitých skutečností a rovněž způsobem umožňující dálkový
přístup.Oprávněni volit členy rady jsou zákonní zástupci nezletilých žáků, zletilí žáci nebo studenti
a pedagogičtí pracovníci školy. Hlasovací právo za nezletilého žáka vykonává pouze jeden z jeho
zákonných zástupců.Voliči bude umožněno hlasování poté, kdy prokáže svoji totožnost.
V případě, že ve škole probíhá vzdělávání dle dvou školních vzdělávacích programů (ŠVP), bude členem
ŠR zvolen vždy 1 kandidát s nejvyšším počtem hlasů za každý ŠVP (tj. 1 člen za pedagogické pracovníky
školy a 1 člen za zákonné zástupce nezletilých žáků, zletilých žáků a studentů za první ŠVP, a 1 člen za
pedagogické pracovníky školy a 1 člen za zákonné zástupce nezletilých žáků, zletilých žáků a studentů za
druhý ŠVP).V Liberci dne 31. 10. 2024
Mgr. Jaroslav Vykoukal, ředitel školy
Oznameni_o_dobe_a_miste_konani_voleb_do_skolske_rady_2024.pdf
Závod v přespolním běhu
Ve čtvrtek 3. října se za studeného a mokrého počasí uskutečnilo okresní kolo v přespolním běhu družstev základních a středních škol. Závod byl vytyčen na lesních trasách v okolí střelnice v libereckých Ruprechticích.
Naši školu reprezentovalo 22 žáků druhého stupně ve 4 kategoriích. Nejlépe si vedly starší dívky, které v konkurenci dalších 14 škol skončily čtvrté a pak mladší dívky, které byly nakonec páté. Největší ocenění si zaslouží Natálie Kulhavá (9.C) a Natálie Samoelová (8.A), které se umístily mezi prvními osmi z více jak 70 dalších běžkyň. Děkujeme samozřejmě všem zúčastněným, protože i za náročných podmínek podali skvělé výkony a důstojně reprezentovali tak naši školu.
4. A v ptačím světě
Dne 26. září 2024 se žáci 4.A v rámci environmetální výchovy vydali do Divizny. Cílem bylo seznámit se příčinami ztrát přirozeného prostředí ptáků v Asii i v Evropě.
Na chvíli se stali přírodovědci – ornitology, kteří pozorovali život ptáků pralesa a našeho bezprostředního okolí. Dobře připravenými aktivitami hledali odpovědi na otázky. Proč ptáci v pralese ubývají? Co komplikuje život ptákům v naší krajině? Co můžeme udělat proto, aby naše zahrady byly plné zpěvu a štěbetání? Velký prožitek měli při návštěvě tropického pavilonu zoologické zahrady, kde obdrželi tašku s překvapením. Úkolem trojic bylo vybrat si, pozorovat, zaznamenávat a nakreslit ptáka z exotické krajiny do darovaných deníků. Činnosti prováděli se zaujetím, dokázali své výsledky prezentovat a na závěr si vyslechli hlasy ptáků z ptačího orloje.
Poděkování patří paní Alici Hudcové za odborné vedení během vzdělávacího programu.